Proč Subaru?
"Bez bezpečnosti nedokáže člověk rozvinout své schopnosti ani užívat jejich plody, protože bez bezpečnosti není svobody."
Hlavní přednosti auta značky Subaru
- bezpečnost
- pohon všech 4 kol
- neskonalý požitek z jízdy
- špičková výbava již u základních verzí
Rozhovor s ředitelem Subaru ČR
nejdůležitější informace o technické vyspělosti vozů subaru formou otázek a odpovědí !!! Stálý pohon všech čtyř kol: náskok v bezpečnosti - jako sériové vybavení. Radost z jízdy a AKTIVNÍ BEZPEČNOST. Ano u Subaru lze.
Tajemství SUBARU
Pohonné ústrojí symetricky uspořádané kolem podélné osy, vpředu plochý ležatý čtyřválcový (nebo šestiválcový) motor typu boxer a automatické přerozdělování výkonu ke kolům podle okamžité potřeby - to je tajemství SUBARU. Koncept, který vedle radosti z jízdy znamená aktivní bezpečnost.
Dobré a špatné principy pohonu všech 4 kol
Jou různé principy pohonu všech kol. Některé jsou i nebezpečné. Například připojitelný pohon zadních kol v okamžiku prokluzu předních kol "vykopne" auto ze zatáčky. Nebo auta bez mezinápravového diferenciálu, kde se dostávají kola do smyku i při nejnižších rychlostech.
Koncept Subaru je jednoduchý
Všechna kola přenášejí čtvrtinu výkonu motoru. V případě zhoršených jízdních podmínek se automaticky přerozděluje síla motoru k těm kolům, která mají nejlepší styk s vozovkou. Plynule, v každém okamžiku. Některé modely mají samosvorné diferenciály v zadní či v přední nápravě.
Podvozek aut Subaru
má tradičně nezávisle zavěšená všechna kola se vzpěrami MC Pherson na přední nápravě a víceprvkové závěsy na zadní nápravě. Samozřejmostí jsou příčné stabilizátory. Toto uspořádání v kombinaci s nízkým těžištěm poskytuje vozu ty nejlepší jízdní vlastnosti. Pochopitelně tvrdost pérování je "naladěna" specificky pro každý model. Ale ani nejtvrdší Impreza STi neútočí na páteř řidiče. Avšak měkké pérování, v každé zatáčce se naklánějícího se vozu u nás nenajdete. Přesvědčete se o jízdních vlastnostech! Stačí v rychlé zatáčce přibrzdit a uvidíte, jak vysoce vozy Subaru převyšují konkurenci!
K nízkému těžišti pak vedle koncepce pohonu přispívá konstrukce karoserie s bezrámovými okny a u Subaru Forestera vlepovaná hliníková střecha.
Prstencová karoserie
Významným technickým prvkem je prstencová karoserie s pomocným rámem u přední nápravy. Tato konstrukce zajišťuje nejvyšší pevnost karoserie a zároveň její tuhost. Při jízdě je velice příjemné, když se auto nekroutí, ale pevně sedí.
Auta s pohonem všech čtyř kol mají proti ostatním náskok v bezpečnosti
Proto Subaru nabízí výhradně vozidla se stálým pohonem všech čtyř kol. Výhody a náskok pohonu všech čtyř kol jsou dány samotným systémem.
Tento pohon nerozděluje tahovou sílu pouze na dvě, ale na všechna čtyři kola a logicky tím dodává víc tahové síly než jakýkoli pohon dvou kol – ať jde o pohon kol předních nebo zadních.
Větší tahová síla zvyšuje stabilitu a bezpečnost jízdy
a proto vozidlo s pohonem všech čtyř kol je bezpečně ovladatelné, a to i za podmínek, kde by se vozidlo s pohonem dvou kol mohlo jen stěží rozjet. Součinitel přilnavosti však také závisí na vlastnostech a stavu daného povrchu vozovky. Jakmile se sníží třecí síla mezi pneumatikami a povrchem vozovky pod určité minimum, začnou kola prokluzovat.
Dosažení tohoto kritického okamžiku závisí mj. na druhu pohonu a na rozdělení hnací síly.
Pohon 2kol versus 4kol, hnací síly kol, prokluzování
motor má výkon 100kW, každé hnací kolo však může na vozovku přenést pouze 30kW. Ale u pohonu dvou kol se na každé hnací kolo přenese 50kW – to je o 20kW víc, než může vůz využít na pohyb vpřed.
Při pohonu všech čtyř kol se naproti tomu výkon 100kW k rozdělí rovnoměrně na všechna čtyři kola. Na každé kolo připadá 25kW, namáhání tedy zůstává pod hranicí 30kW na jedno kolo a kola nebudou prokluzovat.
Tento rozdíl platí za všech podmínek. Na obtížné podložce s nízkým součinitelem tření však nabývá zvlášť na významu. Čím rizikovější situace, tím víc vynikne bezpečnost pohonu všech čtyř kol proti pohonu dvou kol.
Hladký průjezd zatáčky, působící síly a riziko
Riziková situace to jsou hlavně zatáčky. Rozdělení výkonu na 4 kola se projeví zejména v zatáčkách, kde jde o souhru tří sil:
- hnací síly, motoru, která zajistí vozidlu pohyb vpřed,
- třecí síly, kterou kolo přenáší na vozovku,
- bočního vedení, které je výslednicí obou uvedených sil.
Boční síla působí proti odstředivé síle a čím je větší, tím bezpečnější je chování vozu při projíždění zatáčkou. Boční vedení roste s klesající hnací silou.
Lepší vedení vozu s pohonem 4 kol
U dvou vozidel se stejným výkonem motoru dosahuje vůz s pohonem všech čtyř kol (s rozdělenou hnací silou na všechna) lepší boční vedení než vůz s pohonem dvou kol (a odpovídajícím dělením hnací síly).
O pohonu všech čtyř kol jako faktoru bezpečnosti není sporu. Subaru pracuje trvale na zdokonalování a na technických inovacích tohoto druhu pohonu a dodržuje tak filozofii bezpečnosti a schopnosti předcházet nehodám, jež je tradičně vlastní této firmě.
Pasivní versus aktivní bezpečnost
Subaru zdůrazňuje prioritu aktivní bezpečnosti proti pasivní. Pasivní bezpečnost to jsou hlavně prvky
- airbagy
- boční výztuhy karosérie
- předpínače bezpečnostních pásů
- karosérie odolná proti nárazu atd.
Pravým klíčem k bezpečnosti je schopnost nehodám předcházet. Je lepší nehodě zabránit, než „pouze“ poskytnout šanci nehodu přežít.
Autwec s.r.o.
Útušická 3, 301 00 Plzeň | Tel: 377 473 935 | Fax: 377 470 879 | Mobil: 777 253 001 | E-mail: info@autwec.cz
© Všechna práva vyhrazena AUTWEC s.r.o. Autorizovaný prodejce a servis Subaru - Subaru, Autobazar subaru
Tvorba webových stránek na míru ANT studio